Coronavirus & voeding

Eet gezond en hou je weerstand op peil.

 

Allereerst willen wij adviseren de richtlijnen van het RIVM op te volgen. Daarnaast zullen hieronder een aantal vragen rondom voeding en het coronavirus worden besproken.

Hoe zorg je voor een goede weerstand?

Door gezond te eten, genoeg te slapen en regelmatig te bewegen, blijft je weerstand zo hoog mogelijk. Met een goede weerstand is je lichaam beter bestand tegen ziekmakende bacteriën en virussen en word je minder snel ziek. Mocht je toch ziek worden, dan herstel je sneller.

Eet elke dag 250 gram groente en 2 porties fruit en zorg voor een optimale weerstand.

Door te eten volgens de Schijf van Vijf krijg je alle goede stoffen binnen die je nodig hebt, zoals mineralen, vitamines, eiwitten, koolhydraten, vetten en vezels. Als je gezond eet en daarnaast goed slaapt en beweegt, zorg je voor een optimale weerstand.

Hierbij de algemene adviezen in het kort:

-          Eet veel groente en fruit; dagelijks minimaal 250 gram groente en 2 porties fruit.

-          Kies vooral volkoren, zoals volkorenbrood, -pasta en -couscous en zilvervliesrijst.

-          Varieer met vlees, vis, peulvruchten, noten, eieren en vegetarische producten.

-          Neem genoeg zuivel, zoals melk, yoghurt en kaas.

-          Eet dagelijks een handje ongezouten noten (let op bij kauw en slikproblemen).

-          Drink voldoende vocht, zoals kraanwater, thee en koffie.

-          Gebruik zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten, zoals olie, halvarine en vloeibaar bak- en braadvet.

Wil je weten welke adviezen voor jou gelden, ga naar www.voedingscentrum.nl

Extra vitamine C of vitaminepillen nodig?

Het is in principe niet nodig om extra vitamine C of bijvoorbeeld multivitamines te slikken. Bepaalde groepen zijn hierin uitzondering. Kijk of jij bij deze groep hoort op www.voedingscentrum.nl.  

Door gezond en gevarieerd te eten krijg je alle vitamines binnen die je nodig hebt. Door meer vitamines te nemen krijg je geen hogere weerstand en ben je ook niet beter beschermd tegen ziekmakende bacteriën en virussen. Van sommige vitamines kan een teveel zelfs schadelijk zijn.

Eet gezond en gevarieerd, dan krijg je genoeg vitamine C binnen.

Te veel vitamine C?

Te veel vitamine C is voor zover bekend niet schadelijk en plas je weer uit. Wel kan meer dan 2 gram vitamine C per dag darmklachten veroorzaken. Via voeding kom je niet snel boven de 2 gram uit. Als je vitamine C-tabletten slikt kan dit wel het geval zijn. Als je vitamine C slikt, neem dan niet meer dan 100% van de aanbevolen hoeveelheid.

 

Hoe krijg je genoeg vitamine C binnen?

Als je dagelijks 2 porties fruit en 250 gram groente eet krijg je voldoende vitamine C binnen. Als je een lange tijd een tekort aan vitamine C hebt, kan een verminderde weerstand ontstaan.

 

 

Er zijn geen soorten fruit of groente die je weerstand extra verhogen. Het is belangrijk om te variëren. Door verschillende soorten fruit en groente te eten krijg je alle belangrijke stoffen binnen.

 

Bron: voedingscentrum