Microbioom

In en op ons lichaam (huid, longen, darmen etc.) zitten veel micro-organismen zoals bacteriën, virussen en gisten. Samen worden ze het microbioom genoemd. In de darm spreekt men ook wel darmflora. Het microbioom beschermt tegen ziekteverwekkers en zorgt voor de vertering van vezels.Een belangrijke functie van het microbioom is de bescherming tegen ziekteverwekkers. De combinatie van het microbioom en het afweersysteem in het lichaam beschermen ons tegen infectieziekten. Als het systeem uit balans raakt, bijvoorbeeld door het gebruik van antibiotica of bij een verminderde weerstand, kan een ziekteverwekker makkelijker de overhand krijgen en kun je ziek worden.

De samenstelling van het microbioom in de darmen wordt beïnvloed door wat we eten. Er wordt nog veel onderzoek gedaan naar wat gunstig is voor het microboom. Wel is duidelijk dat een vezelrijke voeding met voldoende groente, fruit, volkorenproducten, noten en peulvruchten zorgt voor een gezond microbioom.  Voedingsvezels zijn koolhydraten die het menselijk lichaam niet kan verteren. Voldoende vezels in de voeding zorgt voor meer goede bacteriën die vezels kunnen fermenteren. Deze bacteriën zorgen voor een gezond microbioom. Ook gefermenteerde voedingsmiddelen zoals yoghurt, zuurkool en mogelijk ook probiotica, lijken een gunstig effect te hebben.

Ook produceren de bacteriën in de dikke darm vitamine K. Vitamine K is belangrijk voor de bloedstolling.

Studies microbioom en ziekten 
Bij iedereen is het microbioom anders, net zoals je vingerafdruk uniek is. Dat maakt alle studies ingewikkeld. Toch zijn er al wel resultaten bekend geworden. Verschillende studies tonen aan dat de samenstelling van het microbioom in de darmen afwijkend is bij mensen met een bepaalde aandoening, zoals inflammatoire darmziekte, astma, obesitas of diabetes. Er is nog veel onduidelijk.  En de hoofdvraag is: ‘Is het veranderde microbioom gevolg of oorzaak van de aandoening?? ‘

De komende jaren zullen zeker meer resultaten bekend worden.

BewegenRegelmatig bewegen prikkelt ook de darmen. Het stimuleert je spijsvertering daarmee ook je microbioom.

Meriam Brinkhof
Dietist Carinova

Bron: Voedingscentrum